پژوهشی پیرامون دو نمایشنامة در انتظار گودو و پایان بازی

نویسندگان

ابوالقاسم پرتوی

مروارید رهبری

چکیده

تئاتر قرن بیستم فرانسه، متأثر از دو جنگ جهانی اوّل و دوم، دستخوش تحولاتی شد که بارزترین آن به کنار نهادن و دگرگون کردن اصول نمایشی مرسوم تا به آن زمان بوده است. ساموئل بکت (samuel beckett) که بی شک از نام آوران و مبتکران عرصه تئاترآوانگارد است، در جستجوی تئاتری با قالبی عریان و به دور از قراردادهای نمایشی و مقررات صحنه است. تئاتر بکت را می توان مقطع و سرآغاز شیوه نوینی در سبک نوشتاری، شخصیت پردازی و گره گشایی نهایی در نمایش به شمار آورد. تئاتر بکت که در زمرة تئاتر فلسفی جای می گیرد، فلاکت و نگون بختی انسان گرفتار در دنیایی پوچ را نشان می دهد که با فروپاشی ارزش های دیرینه و امکان ناپذیر شدن هم کنشی معنادار بین انسان ها معنای زندگی در آن رنگ باخته است. بی گمان بکت- که یکی از پیام آوران انحطاط در عصر حاضر است- با زیرکی خاصی با بر ملا کردن روابط غیر انسانی و حیات معنا باخته آدمیان خود در جستجوی جامعه ای انسانی با شالوده های معنادار است. بکت سعی دارد مشکلات انسان معاصر را به تصویر بکشد؛ انسانی که می کوشد جایگاه خود را در این جهان پیدا و خود را با شرایط آن سازگار کند. این جستار فرصتی است تا بیش از پیش با جهان تئاتری بکت که سرشار از ایهام و مضامینی تکان دهنده است، آشنا شویم.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پژوهشی پیرامون بازی های بومی ومحلی آذربایجان غربی

فرهنگ وتمدن هر نسلی نشئت گرفته از آداب وسنن نیاکان وپیشینیان آن می باشد.پایه واساس اجتماعی ،فرهنگی واعتقادی هر ملتی ،ریشه در اعتقادات ومسائل فرهنگی واجتماعی اجداد آن سرزمین دارد . وپرداختن به سنن ورسوم گذشتگان می تواند،ریشه های فرهنگی واجتماعی اقوام وملت های مختلف این سرزمین پهناور اسلامی همراه خلق وخود وروحیات آنان را برای نسل حاضر ،بازگو کند. دراین راستا، تحقیق حاضر درصدد است تاپژوهشی را در ...

متن کامل

تحلیل نمایشنامه های در انتظار گودو و آخر بازی ساموئل بکت با تأکید بر دیدگاه تئودور آدورنو

هر ایده ای که در باب تبیین پیوند میان فلسفه و هنر شکل گیرد، ناگزیر از پاسخ به این پرسش بنیادین خواهد بود که رابطه ی میان هنر به مثابه ی امری زیبایی شناختی با فلسفه که حوزه ای است مربوط به اندیشه و تبیین امور از طریق مفاهیم، چگونه امکان پذیر است؟ به این معنی که هرگاه هنر در جزئیت خود در نسبت با مفاهیمِ کلی فلسفی قرار گیرد؛ برای تحقق چنین پیوندی آیا ملزم به نادیده گرفتن بخشی از معیارهای زیبایی شنا...

: بکت در نمایش نامه نویسی ایرلند: خوانشی پسااستعمار گرایانه از ”در انتظار گودو“ و ” آخر بازی“نوشته ی ساموئل بکت

بی شک حضور چند سده ای استعمار بریتانیا در کشوری مانند ایرلند تاثیرات بسیاری بر مردم این کشور در تمامی عرصه ها و جوانب داشته و موجب تغییراتی در تمامی ساختارهای آن گردیده است . تداوم حضور استعمار برای زمان طولانی، ضمن در نظر داشتن این نکته که از لحاظ تاریخی ایرلند نخستین مستعمره ی انگلستان می باشد، موجب شده که از همان بدو شکل گیری توجه بسیاری از محققان و منتقدان حوزه ی مطالعات پسااستعماری به سمت ...

پژوهشی پیرامون کارکردهای دیوارنگاری در فضای داخلی سالن های انتظار مورد پژوهی: سالن انتظار بیمارستانی در تهران

چکیده: دیوار نگاری به عنوان یکی از بستر های هنرهمگانی دارای پیشینه ای دیرینه می باشد. و جزء آثاری است که که بیشترین تعامل را توأمان ، با عواملی همچون محیط ، معماری و مخاطب داراست . از آنجا که یک اثر دیواری توانایی آن را دارد که قابلیتهای متفاوتی ، بجز جنبه های زیبایی شناسانه و تزیینی، در محیط از خود بروز دهد لذا، وجود این آثار در فضاهای عمومی متفاوت، ازجمله فضاهای داخلی این بستر را برای اثر دی...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهش ادبیات معاصر جهان

ناشر: دانشگاه تهران

ISSN 0188-1026

دوره 14

شماره 51 2009

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023